Thursday, November 14, 2019

Cerai di Thailand setelah Nikah di Thailand

Hubungi tel +60103658513 untuk cerai di Thailand

Urusan cerai di Thailand hendaklah dilakukan di Pejabat Agama tempat nikah dulu. Kalau bercerai di Pejabat Agama lain, Konsulat Malaysia tak akan sahkan surat cerai tu.

Samada suami atau isteri perlu pergi ke Thailand untuk urusan cerai. Tak boleh wakilkan kepada orang lain. Kalau ada orang yang mengaku boleh uruskan surat cerai tanpa isteri atau suami pergi ke Thailand, jangan percaya. Dah tentu dia akan bagi surat cerai palsu. Dalam kes fasakh, di mana isteri menuntut cerai taklik, bukan saja surat cerai yang diberikan tu palsu, tapi talak tak jatuh, sebab tak memenuhi syarat taklik.

1. Suami pergi ke Thailand untuk urusan cerai

Kalau suami pergi ke Pejabat Agama tempat nikah di Thailand dulu, surat cerai akan dikeluarkan pada hari tu juga. Kalau surat nikah berdaftar di Konsulat, surat cerai pun kena daftar di Konsulat.

2. Suami tak pergi ke Thailand untuk urusan cerai

Kalau suami tak boleh pergi atau tak nak pergi ke Thailand untuk urusan cerai, isteri kena pergi

2.1 Suami dah ceraikan isteri dan buat surat akuan cerai

Kalau suami dah ceraikan isteri tapi dia tak nak pergi ke Thailand untuk dapatkan surat cerai, isteri kena pergi.

Kalau isteri pergi ke Pejabat Agama tempat nikah dulu dengan membawa surat akuan cerai dari suami dan bawa dua orang saksi, surat cerai akan dikeluarkan pada hari yang sama.

Suami kena tandatangan surat tu depan pesuruhjaya sumpah. Dua orang saksi (lelaki Islam) kena tandatangan sama. Isteri kena bawa surat sumpah dan dua orang saksi tu ke Thailand untuk dapatkan surat cerai.

2.2 Suami dah ceraikan isteri tapi tak nak buat surat akuan cerai

Kalau suami tak nak buat surat akuan cerai, isteri kena pergi ke Thailand untuk buat laporan, kemudian balik. Pejabat Agama akan bagi suami tempoh untuk pergi ke sana untuk sahkan atau nafikan aduan isteri. Kalau dia tak pergi, tak apa. Kemudian, isteri kena pergi semula ke Thailand dengan dua orang saksi. Kalau Pejabat Agama yakin dah berlaku perceraian, mereka akan keluarkan surat cerai.

Sebaiknya, tunggu habis iddah baru pergi buat aduan.

3. Isteri tuntut cerai

3.1 Isteri tuntut cerai selepas suami pukul

Kalau suami pukul, buat aduan polis dan buat pemeriksaan doktor. Buat segera!

Kemudian, bawa aduan polis dan laporan doktor ke Thailand untuk dapatkan surat cerai pada hari itu juga.

3.2 Isteri tuntut cerai sebab suami melanggar syarat taklik, selain pukul.

Dalam kes ini, isteri kena buat aduan di Peabat Agama tempaat nikah dulu. Bawa semua bukti berkenaan aduan yang dibuat terhadap suami.

Selepas itu, Pejabat Agama akan panggil suami ke sana dalam tempoh tertentu, supaya suami berpeluang untuk mempertahankan diri.

Kemudian, pada atau selepas tarikh yang ditetapkan oleh Pejabat Agama, isteri kena pergi semula ke Thailand dengan membawa dua orang saksi.

Baca syarat taklik bagi Pejabat Agama tempat nikah di Thailand dulu

4. Kes-kes lain

Kalau nak kami bantu bawa ke Thailand untuk tuntut cerai di Thailand atas apa-apa sebab, hubungi saya. Berikan maklumat berikut:

1. Nikah di Pejabat Agama mana
2. Alasan untuk tuntut cerai
3. Adakah suami akan pergi ke Thailand

Tel/Whatsapp +60103658513

No comments:

Post a Comment